PRACowniA

4 marca 2013

Jasny bolid nad Polską

Filed under: Wydarzenia bieżące,Zagrożenia dla Ziemi — koliber @ 11:24
Tags: , ,

RMF.fm

W nocy z piątku na sobotę (1-2 marca – przyp.) wiele osób w całym kraju przez krótką chwilę widziało na niebie jasny, szybko poruszający się obiekt. Pierwsze skojarzenie to oczywiście okruch kosmicznej skały, który spada na ziemię – zwłaszcza, jeśli przypomnimy sobie ostatnie wydarzenia w rosyjskim Czelabińsku.

Nasi słuchacze alarmowali dzwoniąc na Gorącą Linię RMF FM, że widzieli spadający meteoryt. W sieci od razu pojawiły się filmy osób, które zarejestrowały to zjawisko na niebie.

[18-20s.]

Kilka komentarzy znalezionych w sieci:

[forum Astropolis] ” O 18:01:30 UT we Wrocławiu obserwowałem bolid rzadkiej piękności. Przeleciał nad ENE horyzontem w lewo i w dół pod kątem 45°. Poruszał się bardzo wolno i ciągnął za sobą kilkustopniowy ślad. Tak naprawdę ślad zapewne był dłuższy, ale przelot oglądałem z oświetlonego pomieszczenia wieży kontroli lotniska. Najbardziej niezwykły był kolor bolidu, który był jaskrawo-zielony, nie zielonkawy, po prostu zielony jak młoda trawa. W końcowej facie zmienił kolor na intensywnie żółty, po czym rozpadł się na kilka odłamków jakieś 5-10° nad horyzontem. Przelot od kiedy go zobaczyłem trwał 3-4s, a jasnosć oceniłem na -7 mag. Ciekawe jak wyglądał kilkaset km na północ?”

[forum Astropolis] „Zaiste zjawiskowy był. Co ciekawe też go oceniłem na -7mag. Byłem wtedy na sowach i kolega obok stwierdził, że to raca na początku, a inni nawet nie zwrócili uwagi. Ja odebrałem wrażenie bardzo szybkiego przelotu, a rozpad też był widoczny.” (Edit: obserwacja spod Poznania (Sypniewo)).

[forum Astropolis] „Też obserwowałem wczoraj przelot tego bolidu. Moja lokalizacja to Radomsko 40 km na północ od Częstochowy. Leciał nisko,15-10* nad horyzontem w kierunku północno-zachodnim i zgasł dokładnie na kierunku północnym. Leciał bardzo wolno i faktycznie sprawiał wrażenie że to leci raca .Przelot trwał około 5s i już nawet myślałem że nie zgaśnie i doleci do ziemi. Nawet byłem ciekawy czy jakiś jego kawałek nie spadł gdzieś nie daleko. Jasności  w „m” nie potrafię oceniać ale na pewno był dużo jaśniejszy od Jowisza,coś koło jasności Wenus gdy osiąga największą jasność. Kolor jego zapamiętałem jako zółty. Po zakończeniu tego spektaklu spojrzałem na zegar w telefonie i była 19:02,czyli czas by się zgadzał”.

[forum.gazeta.pl – Kujawsko-pomorskie –  Chełmno] „Widzialem dzis nad Chelmnem o kolo godzny 19 meteort byl bardzo jasny myslalem z poczatku ze to burza po spojrzeniu w niebo bylem zdumiony podobny byl do tego z Uralu, czy ktos z okolicy widzial to samo.”

[forum.gazeta.pl – Kujawsko-pomorskie –  Chełmno] „ok 19 widzialem jasny błysk przez okno -myslałem ze to burza czy cos”

[forum.gazeta.pl – Kujawsko-pomorskie –  Chełmno] „Ja również wczoraj o 19.05 spojrzałem w niebo i zobaczłem świecącą kule, która po chwili zgasła, a po ok.30 sekundach usłyszałem huk jak dzwięk burzy. Było to przerażające. Jestem z malej miejsowości jaką jest Rakowiec, woj. Pomorskie,powiat Tczew.”

[forum.gazeta.pl – Kujawsko-pomorskie –  Chełmno] „Około 19;20 widziałem jasny obiekt przechodzący w kolor niebieski który na 100% uderzył w ziemie. Znajdowałem sie wtedy w Jabłonowie Pom. Obiekt widziany był też w Brodnicy. Co ciekawe bardzo głosny bas od uderzenia usłyszałem po około 3 minutach

6 Komentarzy »

  1. 17-02-2013 meteoryt nad Nowym Dworem Gdańskim?

    _http://www.youtube.com/watch?v=Y99xp6y2pYw

    Komentarz - autor: Corran Horn — 4 marca 2013 @ 12:12

  2. @ Corran Horn

    Jakieś dwa tygodnie temu miał to być bolid nad Kubą, tego samego dnia, co ostatni wielki nad Rosją:
    _http://www.youtube.com/watch?v=yhvT2Rc1srw

    A tak naprawdę to powracający saletelita złapany kamerą przez NASA (2010):

    🙂

    A dokładniej, nie satelita, a japońska sonda kosmiczna Hayabusa (sokół wędrowny), która miała za zadanie zbadanie planetoidy 25143 Itokawa. Kapsuła z materiałem szczęśliwie wróćiła na ziemię, natomiast sonda sięrozpadła w atmosferze.

    Tu co nieco na ten temat: Próbka planetoidy wylądowała w Australii

    No i ang. Wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Hayabusa

    Komentarz - autor: iza — 4 marca 2013 @ 16:59

  3. Dzięki.

    Nigdzie nie znalazłem informacji, że niby coś takiego miało miejsca blisko Nowego Dworu. Figlarze w tym internecie są.

    Komentarz - autor: Corran Horn — 4 marca 2013 @ 19:56

  4. […] dni temu, w nocy z 1 na 2 marca 2013, nasze niebo rozświetlił jasny bolid (prawdopodobnie obserwacje z tej nocy dotyczą dwóch różnych […]

    Pingback - autor: Kolejny jasny bolid nad Polską | PRACowniA — 8 marca 2013 @ 00:03

  5. Komentarz - autor: koliber — 17 marca 2013 @ 23:03

  6. Autor nagrania twierdzi, że zdarzenie miało miejsce 2 marca 2013 o godz. 19:09, czyli „mniej więcej” o tej samej porze.

    Komentarz - autor: koliber — 18 marca 2013 @ 13:14


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Stwórz darmową stronę albo bloga na WordPress.com.