PRACowniA

29 Listopad 2015

Nawyk codziennego wyrażania wdzięczności

Filed under: Psychologia,Różne — iza @ 09:25
Tags:

Sylvia Huang
Psych Central
24 listopada 2015

Korzyści z codziennej praktyki wyrażania wdzięczności są niezliczone. Z jednej strony pomaga nam ona w uwalnianiu toksycznych emocji, takich jak frustracja, zazdrość, ubolewanie czy uraza, z drugiej zaś – w podnoszeniu poziomu naszej wrażliwości i empatii. Na dodatek wyrażanie wdzięczności umacnia poczucie własnej wartości oraz poprawia relacje osobiste, poprzez łagodzenie tendencji do porównywania się z innymi, a także dzięki umacnianiu się potrzeby pielęgnowania zachowań prospołecznych.

Mimo że powszechnie wiadomo, iż kultywowanie praktyki wyrażania wdzięczności jest dla nas dobre, to jednak wielu z nas tego nie czyni. Oto pięć sposobów, jak to zmienić:

Wyrażaj wdzięczność zaraz po przebudzeniu. Każdego ranka, przed wyskoczeniem z łóżka i wkroczeniu w nowy dzień, zrób sobie krótką przerwę i podziękuj: za możliwość dalszego życia i doświadczania nowego dnia, za ludzi obecnych w twoim życiu, których kochasz i którzy kochają ciebie, za dobrze spędzoną noc, po której jesteś wypoczęty, za pracę, do której się wybierasz, za ciepłe ubrania oraz za pieniądze na bilet, dzięki czemu nie musisz iść do pracy piechotą.

Wyrażaj wdzięczność przed każdym posiłkiem. Zanim usiądziesz za stołem, przypomnij sobie o tym, że należy dziękować za jedzenie, które daje twemu ciału energię, dzięki której możesz realizować swoje cele i marzenia. Podziękuj też pożywnym posiłkom, które pozwalają ci na chwilę wytchnienia i rozkoszowania się życiem w środku napiętego dnia pracy. Jeśli jesteś otoczony przez inne osoby, podziękuj za ich przyjaźń, towarzystwo oraz za miłość, którą cię obdarzają.

Wyrażaj wdzięczność w trakcie przemieszania się na własnych nogach oraz wykonywania ćwiczeń. Posiadanie dobrego zdrowia oraz związanej z nim wolności niejednokrotnie uważamy za rzecz oczywistą. Za każdym razem, gdy spacerujesz, biegasz czy ćwiczysz, skorzystaj z okazji, by podziękować za zdolność poruszania się, w taki sposób, w jaki sobie tego życzysz oraz za to, że jesteś w dobrej kondycji. W głębi serca powtarzaj: „Tak bardzo jestem wdzięczny za to, że mam ręce i nogi, że bije moje serca oraz za dobre zdrowie” – zwłaszcza gdy jesteś w środku męczącego dnia pracy, w trakcie wykonywania nieprzyjemnych rutynowych obowiązków. Ta mantra zawsze pozwala mi dotrwać do końca dnia i mam nadzieję, że w twoim przypadku też się sprawdzi.

Wyrażaj wdzięczność, biorąc prysznic lub szykując się do snu. Wieczorem dziękuj za to, że dzień dobiegł końca. Skoncentruj się na przyjemnych chwilach minionego dnia. A następnie podziękuj za możliwość powrotu do domu, za to, że wziąłeś gorący prysznic, dzięki czemu czujesz się czysty i świeży, oraz za ciepłe łóżko, w którym zaśniesz.

Wyrażaj wdzięczność za każdym razem, gdy przytrafi ci się coś cudownego lub kiedy uda ci się rozwiązać jakiś problem. Gdy spotyka cię coś dobrego lub kiedy udaje ci się z powodzeniem stawić czoła jakiemuś wyzwaniu lub zapobiec kryzysowi, zrób sobie chwilę przerwy, by podziękować za to opatrzności. To ważne, by wyrażać wdzięczność za odnoszone zwycięstwa i za ciężką pracę, którą w to włożyłeś, oraz by odczuć ukojenie, ulgę, zanim ponownie zmierzysz się z monotonią codziennego życia. Zwykle nie jest tak, że dobre rzeczy nam się nie przytrafiają – po prostu nie zwracamy na nie dostatecznej uwagi.

Komentarz SOTT: Badania wykazały, że koncentrowanie się na tym, czego chcesz – a zatem na tym, czego w danej chwili nie posiadasz – sprawia, że trudniej jest wyrażać wdzięczność za to, co już masz. Mniejszą wdzięczność odczuwają również ludzie nastawieni do życia w sposób bardziej materialistyczny, co z kolei przekłada się na ich mniejsze zadowolenie z życia.

Zobacz również (ang.):

Tłumaczenie: PRACowniA
Artykuł na SOTT: Incorporating the practice of gratitude in your daily routine

Advertisements

2 komentarzy »

  1. Wyrażanie wdzięczności tak samo jak empatia są jednymi z uczuć wyższych, których brakuje psychopatom i dzięki czemu można ich łatwo zidentyfikować .

    Komentarz - autor: Michał Jarzyński — 29 Listopad 2015 @ 13:00

  2. Byłoby to proste, gdyby nie potrafili oni świetnie tych emocji naśladować i manipulować ludźmi. Ja osobiście nie znam żadnej osoby, którą mógłbym nawet z wysokim prawdopodobieństwem określić jako psychopata, choć statystycznie powinienem ich wielu spotkać w swoim życiu.

    Komentarz - autor: Janek — 29 Listopad 2015 @ 22:18


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Blog na WordPress.com.

%d bloggers like this: