PRACowniA

20 października 2012

Bolid nad Polską w nocy 18/19.10.2012

Kolejna wizyta na i tak już zatłoczonym niebie.

Z Astropolis.pl

© Vader – Bolid Smok 19.10.2012

Obserwacja z Krakowa, Vader, 19.10.2012 godz. 11:33

ogólnie wczoraj widziałem sporo meteorów, ale to co zobaczyłem około 2:20 CEST (czas orientacyjny) nie da się zapomnieć. Akurat wyszedłem zza domu, gdy spojrzałem w stronę Małej Niedźwiedzicy i Smoka. Pojawił się jasno żółty meteor, który szybko pędził w kierunku północnego horyzontu. Było to na pograniczu wspomnianych gwiazdozbiorów. Następnie przeleciał między dzeta (Nodus I) i eta (Aldhibain) Smoka, między czasie bardzo szybko pojaśniał i zmienił barwę na intensywnie, jasno zieloną. Coś jak popularne wskaźniki laserowe. Oczywiście pojaśnienie to szybko otrzymało wartość ujemną magnitudo. Koniec zjawiska był na prawo i poniżej od bety (Rastaban) i ny Smoka. Charakteryzował się bardzo jasnym błyskiem i rozpadem, gdzie przez moment zrobiło się praktycznie jasno jak w dzień. Ciężko mi ocenić jasność, gdyż bardzo rzadko widuję tego typu zjawiska. Sądzę, że miał dobre -8mag (więcej/mniej?) a czas przelotu to około 3-4sek. Odruchowo dla porównania, po przelocie spojrzałem na Jowisza i chwila zastanowienia, dlaczego jest on taki ciemny. Oczywiście pozostawił widoczny ślad na niebie, który przez około 1minutę obserwowałem. Gdy emocje „opadły”, pobiegłem do domu po aparat i statyw. Po chwili na złożenie wszystkiego, ustawieniu na Jowisza ostrości, oddałem parę strzałów w tamtym kierunku (55mm, ISO1600, 13sek). Pierwsze zdjęcie zrobione o 2:25 natomiast drugie o 2:38 i ślad ten nadal był delikatnie widoczny. Najjaśniejsza gwiazda na zdjęciach to beta Smoka. Mam nadzieje, że któraś z pracujących kamer go zarejestrowała.

©Vader – Bolid Smok 19.10.2012

ps. mała ogniskowa, duży crop, wysokie ISO więc zdjęcia są jakie są.

Komentarze

mago83, Białystok – Widziałem sam koniec przelotu wraz z gasnącym „warkoczem”. Fakt, widok zapierał dech w piersi.
Wczoraj ze Skibą i Masakratorem mieliśmy przyjemność popatrzeć. Ale, tylko Krzysiek (Masakrator) miał szczęście zobaczyć w całości zdarzenie.
Szok

QbaC, Sierpc, mazowieckie, 125 km na północny zachód od Warszawy – Hej Tez mialem okazje TO widziec….. szok, czad czy już nie wiem jak to okreslic.
Około 2:20 Stalismy na stacji benzynowej kolo Sierpca i patrzylismy (kilka osob) na zachodnia strone nieba gdy nagle zrobilo sie WIDNO jakby nastapilo zwarcie na slupie energetycznym…. gdy sie odwrocilismy n.a. polnocy pod  Wielka Niedzwiedzica
zobaczylismy slad po przelocie i rozpadzie ( byl „gruby”) meteoru…. ten slad (dym?) byl widoczny jeszcze przez kilka kilkanasCie  sekund!!!!!  błysniecie bylo takk jasne że oswietlilo cala okolice…. nawet kolega ktory byl w autobusie widzial ten rozblysk!! Czesto patrze w gwiazdy ale czegos takiego nie widzialem do tej pory!!!

Brahi – Stacja PFN43 Siedlce obsługiwana przez Maćka Myszkiewicza nie zawiesiła się, nie zarosiała ani nie zaszło żadne inne nieszczęście no i oto jest ;) Wygląda na ponad -12m w rozbłysku. Ślad na kolejnych klatkach widoczny jest przez 16 minut. Najprawdopodobniej monstrualny Orionid

Co do ostatniej uwagi, że bolid mógł należeć do Orionidów, to aczkolwiek kierunek generalnie się zgadza, nie bylibyśmy tacy pewni tej przynależności. Orionidy, jak sama nazwa wskazuje,  „wylatują” z Oriona:

Zobaczcie, jak daleko jest od Oriona do Małej Niedźwiedzicy i Smoka – to przeciwna strona nieba:

Zwłaszcza wobec faktu drastycznego nasilania się wizyt z Kosmosu, przelot kolejnego samotnego bolidu wydaje się całkiem prawdopodobnym znakiem czasów.

Z prywatnego emaila, jaki dostaliśmy wczoraj od zaprzyjaźnionego Czytelnika (dzięki!):

widziałem dzisiaj w nocy eksplozję meteorytu nad Warszawą. Zauważyłem że macie na sott.net artykuł o tym, więc pomyślałem że nie zaszkodzi wam wspomnieć o tej obserwacji. Huku prawie nie było słychać, ale światło było biało-niebieskie (bardziej białe) i było niesamowicie jasne, jakby piorun strzelił gdzieś obok mnie. Niestety albo i stety akurat jak wybuchł byłem odwrócony tyłem (rozświetliło mocno całą okolicę) i jak się obróciłem, to zauważyłem znikające białe światło i żółtą smugę jakby iskier.

Pracownia Komet i Meteorów – Polish Fireball Network

19.10.2012 godzina 2.22 Bolid nad Koninien

DaRu, 19 paxdziernika 2012

Witam wszystkich i dziękuję za szybką aktywacje konta. No więc tak będąc w pracy na nocnej zmianie 19.10.2012 o godzinie 2.22 czasu oczywiście naszego dostrzegłem prawdopodobnie bolid na północny-wschód od miejscowości Konin z terenu elektrowni Pątnów. Widziałem go tylko około 5 sekund, bo zasłoniła mi lokomotywa. Widziałem w życiu wiele meteoroidów spadających, ale ten miał porównywalną jasność z księżycem i jego błysk od razu przykuł uwagę. Dlatego pisze tutaj do Was. Może któraś z Waszych kamer to zarejestrowała i pomożecie mi to zidentyfikować. A pogoda nad Koninem w nocy była ładna i gwiazdy było widać. Pozdrawiam DaRu

Ktoś jeszcze miał to „szczęście”?

4 Komentarze »

  1. 19.10.2012 godzina 2:22 (może to ten?)

    Komentarz - autor: koliber — 21 października 2012 @ 01:35

  2. Komentarz - autor: koliber — 22 października 2012 @ 15:57

  3. […] Bolid nad Polską w nocy 18/19.10.2012 […]

    Pingback - autor: Znalezisko na miarę ciekawych czasów – 300kg meteoryt « PRACowniA — 26 października 2012 @ 23:34

  4. Coś mi tu nie gra, a dokładniej czasy wykonania zdjęć zamieszczonych na stronie PFN (Bolid „Myszaniec”). Na wszystkich, łącznie z tymi ze stacji na Węgrzech, widnieje godzina 00:23, natomiast z powyżej cytowanych komentarzy jak i z nagrania na youtube (spadająca gwiazda dla Natalki) można wnioskować, że mowa o wydarzeniu z godziny 2:22. Odwiedziły nas zatem dwa bolidy tej nocy??

    Komentarz - autor: koliber — 2 listopada 2012 @ 00:28


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Skomentuj

Stwórz darmową stronę albo bloga na WordPress.com.

